reklama

Fajnšmekri vinylových LP platní, kde ste?

Žiadna monštruózna nostalgia. Keď rodičia fičali na Queene, ABBE, Eláne a rebeli dnešných štyridsiatnikov na koncertoch Iron Maiden, na stenu som lepila plagáty Nirvany, Pearl Jam, REM, Cranberries, The Cure a Björk, to už LP-čky patrili do rodinného archívu. Jeden pohľad na hudbu nestačí. Nepoviem dosť, už stačí.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (59)

Možno si vediete štatistiku najkrajších hitov, ktoré nestarnú, lebo ich máte radi ako kedysi. Na rodinný archív LP-čiek nedáte dopustiť, rovnako si strážite prvé kazety, CD nosiče, svoju rozsiahlu zbierku postupne dopĺňate, dokonca máte podaný inzerát - naďalej pátrate po chýbajúcich albumoch vašej zbierky. Možno nepodliehate súčasným trendom, s dobrým úmyslom sa vraciate do éry nevkusnej extravagancie, šušťákov, vypchávok, vytapetovaných bytov, hoci hudba dostala nový rozmer, no a čo, že ste pre túto generáciu prudko nemoderní, smiešni a neviemakí, lebo hudobné hviezdy vašej mladosti zostarli, po ich tvorbe sa dočista zľahla zem. A možno myknete plecom, úsudok ostatných je vám ukradnutí. Neviem, čo je horšie.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Hudba

Ty potešíš, rozplačeš, pri tebe naskakuje husia koža, rajcovná, si podnetom, spomienka na prvý bozk, milovanie, na búrlivé etapy života, nerepceš, nepoznáš závisť a pretvárku. Rozkošnica jedna.

Ako vtedy, za tmy, na lavičke pri vode, kde sme sa zahrievali horúcim čajom, hral Manic Street Preachers, vtedy mi do očí striekal citrón, tej vône som sa nemohla nabažiť. Čas sme nechali mlčky plynúť, vonkoncom nám nevadil mráz, ani hmla, nevadili nám okoloidúci, nechápavo krútiaci hlavami, reku: ony sú ťukes, reku, dve pomätené. Nevideli, že nás hrejú teplé vankúše pod zadkami. Bonus od majiteľa prevádzky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tu sa ešte vrátim, pre atmosféru, minimálne, povedala som si. (:

Čo počúvaš?

Zvyknú sa ma pýtať. Väčšinou odpoviem, že všeličo. Mám rada hudbu 80tych a 90tych rokov. Mám rada Hanu Hegerovú. Od Cyndi Lauper, Dire Straits, Stinga, Alanis Morissette, Chemical Brothers po soundtrack z filmu Cruel Intentions. Priznávam, v poslednej dobe sa utiekam k tvorbe českých interpretov, napríklad k folkovej kapele Jablkoň: pohoda, nadhľad s dávkou humoru, žiadne extrémy. Na Jablkoň som naďabila v posledných rokoch, hoci vznikli v roku 1977. Neviem, kto mi povedal, že majú podobný štýl ako Nedvědovci. Nesúhlasím. Ich tvorba je iná, vitálna. Niežeby tvorba Nedvědovcov nebola silná, veď boli časy, keď sme si texty slávnych bratov pospevovali v táboroch, na chate, počas čundrov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vidím sa pod plným pódiom, ešte radšej v zákulisí, na nejakom osirelom stole, ako si na ňom sedím, pokým ma nevyhodí nabrúsený chlap z organizačného komparzu, veď tam nemám, čo robiť, no kým ma tu objaví, počúvam a strašne ma to baví.

Skvelé texty a prejav mala Zuzana Navarová, charizma tejto speváčky a skladateľky bola neodmysliteľným šperkom výnimočného talentu. Od roku 1980 vystupovala so skupinou Nerez. Po odchode z Nerezu spievala španielske piesne svojich obľúbených latinskoamerických autorov, potom spolupracovala s I. Gutiérrezem. V posledných rokoch svojho života vystupovala s kapelou Koa, s ktorou vydala dve úspešné dosky: Barvy všecky a Jako Šántidéví. Patrila medzi najúspešnejšie folkové speváčky. V roku 1991 bola zakladateľkou nadácie Život umělce, ktorá pomáhala začínajúcim umelcom. Zomrela 07.12.2004 vo veku 45 rokov na následky zákernej choroby, ktorú pred všetkými, až do konca, tajila. Sálala z nej energia, pôvab, prekypovala veľkým talentom, ktorý dotváral jej výnimočne pestrý a širokospektrálny umelecký svet.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

K tvorbe tejto fascinujúcej umelkyne som sa dostala, až po jej smrti.

A napokon...

Páči sa mi predstava, že mám v izbe gramofón, puká zvuk platne, platňa sa otáča, taká sychravosť, výhľad na hory, s vedomím, že niekto, v tej diaľke za kopcami, robí to isté. Vŕzgajú parkety, keď sa presúvam z izby do izby, vôňa citrónu v horúcom čaji, nasávam šansón, som šťastná, so zvláštnou nostalgiou maľujem hlas minulých životov, pýtam sa, či som náhodou nespievala pre unavených vojakov, dôstojníkov, ktorí sa chceli vrátiť domov.

Možno sa vám zlomili ihly, LP-čky doškrabal čas, deti, domáci miláčikovia, možno gramofón skončil so zbierkou platní niekde v zaprášenom antikvariáte, na povale, chalupe.

Skúsite pohľadať?

Marta Macošková

Marta Macošková

Bloger 
  • Počet článkov:  196
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Aké len vedia byť ľahké a silné, rána, ktoré nie sú zaťažené na sľuby a želania. Lístie lesa Zoznam autorových rubrík:  čo priniesla jarNezaradenábesné zákonykým sa pehy vyšantiaartefakt, vietevlak do neznámalastovičky v hmle

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu