reklama

Z roka na rok býva ťažšie naladiť sa na Vianoce. Ako to robím ja? Tu nájdete zopár tipov

Životné tempo v ľudskom svete je príliš rýchle. Bez hektického nasadenia už mnohí nedokážu fungovať. Pred Vianocami to celé len vygraduje.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (36)

Akoby ľudia stratili chuť obyčajne sa zaradovať. Hľadáme dôvody na úsmev, akoby sme sa nemohli usmievať iba tak. Pozastavenie sa v ére technológií a nadprodukcie tovaru predstavuje osobnostný úhyn alebo čo...

Chvíľková neaktivita na spoločných virtuálnych sieťach, ktoré zdieľame, respektíve celkové odpojenie sa, so sebou prináša otázku: Žiješ vôbec? 

Obrázok blogu

Jedna známa mi napísala. S jej dovolením to tu zverejním:

„Chýba mi sneh, nedokážem sa navnadiť, nič ma nebaví. Prečo vianočná nálada neprichádza? Kde ju kúpim? Zo supermarketu som si priniesla linecké koláčiky, či mi to nepomôže... A nič. ”

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nech robí, čo robí, nedokáže sa už tešiť na Vianoce, nie tak ako kedysi. Negativizmus sršal z každého riadku.

Ale - z listu vysvitlo, že to s ňou nie je až také zlé, lebo z toho, čo neprežíva, ale opäť by to chcela zažiť, neviní nikoho iného. A to už je samo osebe, aké dobré znamenie...

Obrázok blogu

Ako tak sledujem, v posledných rokoch je také moderné na tieto sviatky nadávať. Možno ste tento jav spozorovali aj vy sami.

Alebo si položme otázku trochu inak. Koľko ľudí vo vašom blízkom či vzdialenejšom okolí je z Vianoc znechutených? Dosť, však? A nie je to škoda...?

Obrázok blogu

Z nákupných pretekov nám vopred zviera žalúdok. Je nám zle z toho, ako prebieha hra na láskavosť a ohľaduplnosť v konzumnom ošiali. To, čo poniektorí (áno, je ich mnoho) stvárajú na ploche predajní a pri pokladniach, je na zaplakanie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Naschvály, sácanie preplnenými mega-vozíkmi, nervozita, krik, pomaly boj o tovar, jedlo, veci, akoby mal nastať koniec sveta.

Málo je toho, treba nám všetko. Ak nevydá, nie je nič jednoduchšie, ako využiť ponuku rýchlej pôžičky na čokoľvek, čo si práve nemôžeme dovoliť, čo neskôr asi sťažka dokážeme splácať.

Vianočné dekorácie, salónky, kolekcie na nás začali číhať z pultov obchodných sietí už od skorej jesene, ak nie skôr. Komercia, gýč, dotieravé reklamy.

Obrázok blogu

Pre vyššie uvedené dôvody niet divu, že mnohí už nedokážu prežívať Vianoce ako kedysi, bývajú podladení...

...veď už ani na tú zimu sa nedá spoľahnúť, Vianoce bez snehu, to už je aká romantika? A tak sú chmuravo negatívni, akoby sa im dvíhal tlak z toho, keď je niekto v eufórii a usmieva sa, keď je vianočne naladený človek obyčajne šťastný.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Viete, čo vám poviem? Mne sa tieto veci vcelku darí prehliadať. Z toho, čo vidím v obchodoch, sa trochu oklamem, odolávam aj tomu pozlátku. 

Obrázok blogu

Ponúkam vám malý návod, ako sa pred-vianočne navnadiť

Prečo nezačať pesničkou?

1. Všetko dôkladne upracem, spomalím, navštívim vianočné trhy

Už začiatkom decembra to na mňa lezie. Ako ste už mohli vidieť v predošlom článku, tak moje naladenie na Vianoce začína akousi očistou interiéru, čím sa prevzdušní celý dom.

A ešte - k upratovaniu si pustím hudbu, ktorú mám rada. Niečo vianočné, to ma tak vzpruží, že mám vcelku radosť zo samotného upratovania. 

V tomto období na základných školách prebiehajú mikulášske burzy. To ma tiež tak namotivuje, akoby na mňa, namiesto nejakej chrípky, liezla epidémia spomalenia, vytrácam sa cirkusu toho šialeného tempa.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Spomalím, hoci práve upratujem.

Spomalím, hoci si predstavujem tradičné vianočné jarmoky.

Viem, jarmoky nie sú tiché a spomalené, ale je to tam v takom tom krásnom pomere, že v sebe spracúvam rušný pokoj, vianočnú pohodu a lásku. Keď je to tak správne nakombinované.

Vidím ľudových remeselníkov, stánky s medovníkami, vianočnými oblátkami, vystružlíkané hračky, kuchynské pomôcky, vyšívané obrusy, plátené vrecúška s bylinkami.

Vidím kupujúcich, ktorí na trhovisku zjednávajú ceny, pýtajú sa na spôsob výroby, pátrajú po pôvode a majstrovi výrobkov. Všetci debatujú, smejú sa. Alebo sa iba prechádzajú a sýtia sa vianočnou atmosférou. Pomyslím na Sváka Ragana či Rysavú jalovicu. :)

Obrázok blogu

2. Mandarínky, klinčeky napichané v pomaranči, voňavá čečina, výzdoba

Dnes, na prechádzke, sme pozorovali papierové vločky na oknách materskej škôlky, ale aj na oknách domov.

A čo je krajšie, ako keď sa z dlhej prechádzky, počas ktorej nám mráz pokreslil líca, môžem vrátiť domov, kde už cítiť vianočnú kombináciu vôní.

Zopár vetvičiek čečiny, citrusové ovocie, sušené pomarančové kolieska a mandarínky. Mandarínky sú, aspoň pre mňa, už od detstva náznakom, že je to tu...

3. Sveter s motívom zimy, teplé kakao v hrnčeku s vločkami

Akým príjemným pôžitkom je rodinná idylka, iba sa tak zakukliť do mäkkučkého svetra, ani čoby bol upletený zo snehovej vločky. Do ruky rozprávková knižka, možno slovenské povesti o hradoch, alebo sa len tak zapozerať do obrázkov zimnej krajiny, snívať aj v dospelosti.

4. Výroba darčekov, posielanie pohľadníc

Kedy ste naposledy poslali vianočnú pohľadnicu či vlastnoručne vyrobenú kartu? Viete, ako niečo také dokáže potešiť? Len si pomyslite, akú veľkú radosť vyvoláte svojmu adresátovi, keď si v poštovej schránke, namiesto reklamných letákov či úradnej korešpondencie, nájde pohľadnicu. 

5. Keď lovím v spomienkach, na Vianociach som ako dieťa mala najradšej, keď...

...keď si ku mne mamka prisadla a kreslila si so mnou, alebo som jej mohla asistovať pri pečení koláčov, s prípravami k sviatočnému stolovaniu.

...keď sme vypisovali text do pohľadnice, a osobne som mohla niečo dopísať, nakresliť, alebo vypísať adresu.

...keď sme spoločne čítali z knižky.

...keď sme k večeru, alebo po večeri išli na prechádzku, sledovali sme svetielka, ligot stromčekov, na ktoré bolo vidieť z ulice. 

Také triviálne záležitosť, ale utkveli mi v pamäti najviac. Jasné, že tam bola aj radosť z darčekov, ale práve tie zážitky rezonujú až dodnes. Často na to myslím najmä v období pred-vianočnom... :)

Obrázok blogu

6. A čo tak si pozrieť dobrý film?

Tipy odo mňa:

Tradične slovenský s našimi ľudovými tradíciami: Vianočné Oblátky (to je moja dobrovoľne povinná jazda každoročne v tomto období)
Malé ženy, hudobnú rozprávku Mrázik, či Pelíšky, ktoré naozaj nie je nutné predstavovať. Je ich omnoho viac...

7. Teším sa na stretnutia

Teším sa, že sa zvítam s tými, s ktorými som sa počas roka míňala. Teším sa na srdečné objatia a spoločnosť, blízkosť, posedenia a rozhovory bez falošného predstierania, keď sa nikto na nič nehrá a je sám sebou...

Obrázok blogu

P.S.: V prípadnej diskusii by som sa veľmi potešila, keby ste mi napísali, ako sa do vianočnej nálady ladíte vy... či máte radi Vianoce, jednoducho, ako to vnímate vy...

Ďakujem! 

Marta Macošková

Marta Macošková

Bloger 
  • Počet článkov:  196
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Aké len vedia byť ľahké a silné, rána, ktoré nie sú zaťažené na sľuby a želania. Lístie lesa Zoznam autorových rubrík:  čo priniesla jarNezaradenábesné zákonykým sa pehy vyšantiaartefakt, vietevlak do neznámalastovičky v hmle

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu