reklama

Pred priechodom pre chodcov som neviditeľná

O smrteľných dopravných nehodách nás informujú tlačové správy takmer každý deň. Keď počujem hukot sirény a zbadám sanitku, nevdojak stuhnem, myslím na to, aby pomoc prišla včas a záchranná akcia dobre dopadla.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (95)

Vo "funkcii" chodca sa necítim nijako nadradene.
Nebehám po ceste ako zmyslov zbavená, ani nekľučkujem medzi autami, aby som sa silou mocou ocitla na druhej strane. 
Neprekonávam zábradlie či iné zábrany namontované pri cestách, aby som si "uľahčila", skrátila prechod na druhú stranu, ako chcem a kedy chcem.
Stojím pred priechodom. Stojím a čakám.
Trpezlivo sledujem dopravnú situáciu naľavo aj napravo. Opakovane.
Nie som dobrovoľný darca orgánov, a neskáčem do jazdnej dráhy, aby som ukázala, pozor, idem ja!, ale čakám, aby som neohrozila seba ani vodičov, a predsa ma nikto nepustí.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pred priechodom pre chodcov bez svetelnej signalizácie

1. Vodiči sa stále ponáhľajú, poväčšine neoplývajú vôľou zastaviť, majú úmysel odviezť sa do cieľa, čo najrýchlejšie, veď žijeme v hektickej dobe, preto chodca, čakateľa pred riadne označeným priechodom opodstatnene nevidia.
Občas sa ale stane taká neuveriteľná vec, a vodič chodca predsa len zbadá, ale pomyslí si, že človek na priechode tam stojí iba tak, z nudy, dumká nad životom, alebo sa kochá pohľadom na hustú premávku. Prečo by zastavoval.
Koľkokrát si musím vystáť dlhé minúty, aj pól hodinu, kým ma nejaká dobrá, tolerantná duša pustí na druhú stranu. Väčšinou sa nevyhnem dlhému vyčkávaniu, kým premávka dostatočne zredne. To býva častokrát; nepritvrdím, a nepoviem, že zakaždým; jedinou možnou alternatívou, ako bezpečne prejsť po bielej zebre.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

2. Po dlhom čakaní sa napokon jeden z vodičov zľutuje, zastaví, pokynie mi rukou, aby som prešla. Pre istotu ešte musím spoza auta naťahovať hlavu, či spomaľuje a pustí ma aj vodič vo vedľajšom pruhu. Niektorí vodiči sú ale schopní všetkého, a stojace auto pred zebrou vedia akoby nič obehnúť, a nešťastie je na svete. Potom sú tu aj takí vodiči, ktorí intenzívne využívajú silu klaksóna, použijú ho na vodiča, ktorý dal z "nepochopiteľne záhadných dôvodov" prednosť chodcovi.

Pred priechodom pre chodcov so svetelnou signalizáciou

Aj vy ste už možno zažili nasledovnú situáciu:

1. Pred priechodom pre chodcov, na oboch stranách čaká desiatka ľudí. Od najmenších po seniorov. Autám naskočí oranžová, ale dvaja vodiči si natoľko veria, že výstražnú signalizáciu bezočivo ignorujú, nerešpektujú červené svetlo Stoj!, a v rýchlosti ufujazdia, asi v domnienke, že to ešte stihli.
Ani pomyslieť, čo by sa bolo stalo, keby jedno z detí vybehlo na bielu zebru, lebo na semafore už svieti zelený panáčik.
Viem, že každý chodec sa musí presvedčiť, či je prechod na druhú stranu bezpečný, či autá zastavili, nerúti sa sanitka alebo iné auto so zapnutou sirénou, ale pre pána kráľa, to vodiči nemajú strach, že takýmto nerešpektovaním svetelnej signalizácie niekoho usmrtia, že dôjde k strašnej tragédii? 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

2. Ako chodec si musím vyrátať brzdnú dráhu. Stihne zabrzdiť ten kamión?
Mám zelenú, ale neviem, či stihnem prejsť na druhú stranu. Vodič kamióna predsa vidí, že preňho už svieti červená, ale neuberá z rýchlosti.
Keďže momentálne nedokážem prebehnúť, moja chôdza je pomalšia, neostáva mi nič iné, ako si počkať na ďalšiu zelenú vlnu.

Prosím vás, brzdite... Spomaľte...

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

V prípadnej diskusii by som privítala vaše skúsenosti a názory z pohľadu chodcov aj vodičov. Ako predísť nešťastiu. Tiež by som si rada prečítala odôvodnenie, prečo chodcov v mnohých prípadoch nepustíte bezpečne prejsť cez priechod pre chodcov. Viem, že nechcete zastavovať na každom kúsku, ale prečo nezastavíte, ak je nás pred priechodom viac? 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ďakujem...

Marta Macošková

Marta Macošková

Bloger 
  • Počet článkov:  196
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Aké len vedia byť ľahké a silné, rána, ktoré nie sú zaťažené na sľuby a želania. Lístie lesa Zoznam autorových rubrík:  čo priniesla jarNezaradenábesné zákonykým sa pehy vyšantiaartefakt, vietevlak do neznámalastovičky v hmle

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu